Maşina fără şofer Volvo este cât se poate de sigură! Sau cel puţin asta încearcă să ne asigure un senior technical leader de la Volvo. Fiind şi eu inginer de meserie tind să îi dau în mare parte dreptate. Nu ştiu dacă eşti în temă cu problema şinelor de tren introdusă de Philippa Foot în 1967. Care spunea în felul următor: ” Un tren circula pe o şină, iar în faţă se afla cinci persoane imobilizate pe şină. Tu stai lângă macazul care poate devia trenul pe o altă linie, dar observi că pe cealaltă linie se afla o altă persoană.” Ca să pară totul şi mai palpitant, să spunem că pe cealaltă şina se afla o persoană care îţi e dragă. Ce faci? Stai şi laşi cele persoane să moară sau le salvezi cu preţul amicului tău?
Aceasta era întrebarea care a stârnit foarte multă zarvă în defavoarea maşinilor care se conduc singure. Dar acest senior technical leader a explicat cât se poate de simplu că maşina fără şofer Volvo nu va fi nevoită să ia astfel de decizii. În primul rând acestea vor prevedea o eventuală situaţie periculoasă şi vor o evita. Trent Victor a mai afirmat că maşinile vor fi programate să rămână într-o zonă în care conflictele pot fi rezolvate prin schimbarea benzilor sau prin încetinire.
În cel mai rău caz, dacă nu se ajunge într-o situaţie periculoasă şi nu se poate evita sub nici o formă un accident atunci maşina va încetini şi se va opri în linie dreaptă. Producătorii de automobile cum ar fi Volvo, BMW sau Ford, dar şi Google care şi-a făcut apariţia pe piaţa maşinilor autonome, au o abordare comună când vine vorba de maşinile fără şofer.
Domnul inginer Trent de la Volvo a mai adăugat că succesul unei maşini sigure nu se bazează doar pe supravegherea condiţiilor din faţa vehiculului. Dacă vei cunoaşte poziţia unei maşini cu mult înainte de a o putea vedea vei putea să o eviţi fără probleme. Pentru a putea observa ce se întâmplă în faţă, în spate sau chiar în lateral va fi nevoie de un protocol de comunicare între maşini. După părerea mea dacă fiecare maşină ar cunoaşte poziţia şi starea de funcţionare a altei maşini din proximitate, riscul unui posibil accident ar fi diminuat considerabil. Şi aici poate vorbesc la la ştirile de la ora 5, dar cele mai multe accidente se produc din cauza materiei organice care se află între volan şi scaun.
Ce îmi place cel mai mult la comunicarea dintre maşini este că nu se poate opri doar până aici. Aşa cum a mai prezentat Volvo şi în 2015, se pot integra şi alte sisteme cum ar fi căştile inteligente pentru biciclişti care te vor anunţa dacă există posibilitatea unui accident. Aşadar tind să cred că într-un viitor destul de apropiat ne putem baza pe vehicule mai sigure. În acest fel te vei putea bucura de o cafea şi de o lectură bună în drum spre servici.
Sursa [DigitalTrends]